Monday 11 June 2012

Kisah cinta si budak kampung : cinta jelingan maut







Hari ini saya mahu sangat ke pekan..bosan juga hirup udara kampung 24jam seminggu..ingin juga merasa oksigen bandar..rasanya taklah sedap sangat tapi apa salah mencuba...bukannya selalu pun.

Baru tadi bapa bagi duit hasil jualan getah..itu dikira upah angkat kentalan...saya ni walaupun budak kampung..jarang-jarang menoreh..mana tahan dimarah saja..banyak sudah pokok getah mati kerana tertoreh hingga ke kayu...bosanlah kena marah saja.

Biarlah saya tolong angkatkan saja kentalan dan skrap itu hingga ke tepi jalan raya..tapi bukan percumalah...hasil dari pura-pura rajin itu..dapatlah juga beli seluar dalam yang lama tak diganti-ganti...bolehlah bikin beli laptop yang murah-murah..

Kau ingat saya budak kampung ni buta IT kah?..saya pun ada akaun facebook, email,blog dan youtube pun ada...tapi line internet di sini lambatlah sangat... kadang-kadang sempat lagi melastik tupai yang curi-curi pisang di belakang rumah sambil tunggu loading facebook....

Sebut saja telco malaysia yang tawarkan perkhidmatan broadband prepaid. ...semua saya pernah pakai...semua 2x5...apa boleh buat.

Asal jalan ke pekan mesti naik kereta pick up...kadang-kadang pening kepala terhisap asap ekzes..kalau wangi tak apalah juga..ini macam-macam perisa ada..ada bau petrol..ada disel...macam-macamlah..

Bila waktu hujan pasti basah kuyup...ditambah-tambah lagi kenderaan ni berjalan macam kura-kura..bosanlah juga..tapi apa boleh buat..tiada pilihan lain..

kalaulah ada LRT,Komuter atau apa-apa lah yang macam di KL tu...oklah juga..ataupun kalaulah saya ada kereta sendiri..biarlah yang buruk-buruk pun tak apa..macam BMW edisi khas kah..atau ferrari kah..entahlah..bilalah dapat memandu sendiri ni...lesen memandu pun jangan tanya dulu lah...

Nantilah..tunggu dulu harga getah naik melangit..kebun getah bukanlah besar sangat...adalah lebih kurang 2 hektar..semuanya sedia untuk ditoreh...tapi jangan kau cemburu..sebab kebun itu bapa punya..saya hanya menumpang saja..

Jalan raya menuju ke pekan boleh lah tahan juga...halus beraspal...zaman jalan grabol sudah berakhir..tempat lain tak tahulah  pula..sepanjang perjalanan tak wajib kalau tak terjumpa sapi,lembu,kambing,kerbau,kuda dan macam-macamlah haiwan eksotik ni..

binatang-binatang ni tak takut polis atau kereta ambulans...mereka dengan muka tak tahu malu melepak di tengah jalan..kadang-kadang bikin sesak jalan..malah polis pun takut dengan binatang ini semua..apalah.

Tapi kadang-kadang ada juga bangkai haiwan ini membusuk di tepi jalan...mungkin pemandu sudah hilang sabar..maka jadilah haiwan
ini mayat..pemilik dia pun keras betul kepala..selalu dinasihatkan untuk kurung ternakkan...

Kau faham-faham sajalah...manalah orang kampung makan nasihat..sudah jadi begini baru sibuk-sibuk minta ganti rugi..

Sampai di pekan..saya selalu melepak di bawah pokok kayu..duduk-duduk lihat pemandangan...selalu pun begini..di kampung pun..bertemankan pokok kayu juga..

Entah bilalah dapat melepak di bangunan KLCC ni..atau paling 'hampeh' pun enjoy di London..makan makanan Francis kah..ini asyik-asyik makan di gerai mee sup..

Tapi saya pujilah mee sup di pekan ini..sedap macam mee sup...memangpun kan.

Sebenarnya itu baru pengenalan kisah saya..

Cuba kau lihat!..

Ada kau nampak dihujung bangunan sana kah?..wow...cantik juga gadis ini...kau tahu siapa nama dia?..jangan tanya saya! sebab
saya pun tidak tahu..

Saya rasa dia jalan menuju ke sini lah..jangan kau kacau daun ok..diam-diam saja.

Dari jauh gadis itu semakin dekat...apa tujuan dia menuju ke sini?..apakah dia tertarik dengan saya?...harap-haraplah..saya rasa terus terang sajalah...saya ni bukan ketogori jantan terhangat..tapi perlukah menjadi yang terhangat?..

Gadis itu kini sudah dekat..dia duduk dihujung bangku besi...macam tidak peduli akan keberadaan saya ni...saya rasa dia nampak saya...mungkin dia ada beri senyuman...manalah saya nampak..sebab tadi sibuk lihat burung di atas kayu..

...apa punya burung kacau kosentrasi betul...jaga kau burung lain kali saya bawa lastik.

Sebenarnya saya pura-pura tengok burung itu...tapi anak mata saya menjeling tepat ke muka dia..sebab itulah saya tahu dia senyum tadi..tapi masalahnya apakah senyuman itu untuk saya?...

Hati saya macam meletup-letup..ingin sangat bertegur sapa dengan gadis ini...tapi apa ayat pemulanya?..bagaimana caranya?
nanti bila saya cakap "hai"...nanti dia jawab "goodbye"...atau kena sepak...

..mana tahu dia anggap saya yang bukan-bukan...nanti saya dituduh cuba melakukan serangan seksual..tidak pasal-pasal kena sumbat dalam penjara...kena rotan lagi...

Hati saya bagai dihempas ombak tsunami...memaksa untuk berbual-bual dengannya..tapi kenapalah saya ni penakut sangat?..
ada mulut tapi tak boleh pakai..

..nanti kau mulut..sampai rumah nanti saya tuang kau dengan cuka getah..

Dia masih duduk disana..hati saya bagaikan digoncang-goncang...dan akhirnya saya ambil keputusan.....

eh!..kau masih disanakah?..saya belum habis lagi...

.....bersambung....


Artikel Lain:-

Terung Sayur Serbaguna Tapi Awas!!!
Pisang Pelik 7 Jantung
Pokok Belunu Ada Penunggu???
Kenangan Terindah Saya,Rotan Dan Kasut
Kisah Air Dan Manusia
Awas!! Jangan Baca.
Kisah Cinta Si Budak Kampung : Cinta Jelingan Maut
Part 2 Kisah Cinta Si Budak Kampung : Cinta Jelingan Maut





No comments:

Post a Comment